Notice: Funkcja map_meta_cap została wywołana nieprawidłowo. Type treści
wmpc-trash
nie jest zarejestrowany, więc sprawdzenie uprawnień edit_post
względem treści tego typu może nie być wiarygodne. Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 4.4.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6114Malowanie proszkowe już od kilkunastu lat jest najpowszechniej stosowaną metodą pokrycia konstrukcji stalowych. Ta metoda lakiernicza znajduje zastosowanie w większości sektorów przemysłowych i produkcyjnych, jednak spośród nich malowanie proszkowe elementów stalowych najczęściej wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym. Na czym polegają główne zalety malowania proszkowego w motoryzacji? Jak wygląda malowanie proszkowe elementów stalowych w branży motoryzacyjnej? Jakie części samochodowe są najczęściej malowane proszkowo? – to właśnie te kwestie podejmiemy w dzisiejszym artykule.
Jak wygląda malowanie proszkowe części stalowych w branży motoryzacyjnej?
O popularności malowania proszkowego w motoryzacji zadecydowały nie tylko precyzja i wytrzymałość pokrycia, przede wszystkim, fakt zabezpieczenia malowanej powierzchni przed destrukcyjnym działaniem czynników zewnętrznych. Jest to technologia, która oferuje nie tylko zmianę koloru, ale także tworzy twardą i odporną na zniszczenia powłokę na powierzchni. Tak więc, blacha malowana proszkowo, cieszy oko nasyconym i równomiernym kolorem, a do tego jest bardziej odporna na reakcje chemiczne i czynniki mechaniczne. Jest to szczególnie istotne w przypadku takich elementów jak felgi, części i karoserii samochodowych, a także elementów motocykli lub ram rowerowych.
- Malowanie proszkowe konstrukcji stalowych, wykorzystywanych w sektorze motoryzacyjnym dzieli się na trzy, podstawowe etapy. Malowanie proszkowe samochodu, to proces podobny do tego jakim jest malowanie ramy rowerowej w domowych warunkach, a przynajmniej w pierwszej fazie przygotowawczej, czyli w momencie wstępnej, obróbka powierzchni, która polega na pozbawieniu danej powierzchni zanieczyszczeń, uszkodzeń i nierówności, a następnie jej odtłuszczenie. Z uwagi na konieczność doprowadzenia powierzchni do odpowiedniej gładkości sprawia, że piaskowanie i malowanie proszkowe najczęściej idą w parze.
- Drugi etap to rozpylenie farby proszkowej. Wtedy to, naelektryzowane cząsteczki farby w formie proszku, zostają nałożone na zostają na dany element specjalnego narzędzia lakierniczego, potocznie nazywanego pistoletem lub aplikatorem do malowania proszkowego. Zastosowanie takiego urządzenia gwarantuje brak zacieków i nierówności na nałożonej farbie.
- Ostatni etap natomiast, polega na stopieniu nałożonej farby w specjalnym piecu lakierniczym poprzez podgrzanie jej do temperatury wahającej się w przedziałach od 140 do 200 stopni Celsjusza, co powoduje powstanie twardej i solidnej powłoki. Blacha malowana proszkowo, to nie tylko wspaniały efekt wizualny, ponieważ świetne krycie uzyskiwane dzięki tej metodzie pozwala na stworzenie szczelnej bariery, odgradzającej powierzanie od działania czynników powodujących na przykład korozję.
Poza wspomnianymi zaletami, specjaliści z branży motoryzacyjnej doceniają malowanie proszkowe elementów stalowych także ze względu na jakość samych farb proszkowych. Najwięksi producenci farb i lakierów prześcigają się w produkcji co raz to nowych produktów przeznaczonych do malowania proszkowego. Poza niezwykle farbami w bogatej gamie kolorystycznej, bardzo popularne są farby proszkowe oferujące niestandardowe efekty wykończenia, takie jak matowe, z połyskiem czy też satynowe.
Zalety malowania proszkowego w motoryzacji:
- gładka powierzchnia bez uwypukleń oraz zacieków,
- różne wykończenie połysku, satyny, matu, itp., w zależności od użytej farby
- ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi i czynnikami chemicznymi
- zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia korozji,
- minimalizacja szkodliwego wpływu na środowisko,
- szybkość realizacji,
- wysoka\i współczynnik precyzji.