17 października, 2024

Ogólne Warunki Współpracy

Ogólne Warunki Współpracy Elektron sp. z o.o.

Celem niniejszych Ogólnych Warunków Współpracy (zwanych dalej „OWW”) jest określenie zasad, w oparciu o które będą realizowane usługi  oferowane przez firmę Elektron sp. z o.o., Sulistrowa 33, 38-460 Sulistrowa, KRS: 0001022315, NIP: 6842640074, REGON: 360939126 (zwaną dalej „Dostawcą”) na rzecz zamawiających w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą (zwanych dalej „Odbiorcami”). Dostawca i Odbiorca w dalszej części OWW zwani są łącznie „Stronami”. OWW nie stosuje się do umów zawieranych z konsumentami ani do umów zawieranych z osobami fizycznymi, o których mowa w art. 556(4) Kodeksu cywilnego (dalej jako „k.c.”).

OWW stanowią integralną część i są wiążące dla wszystkich Odbiorców, z wyjątkiem osób wskazanych w poprzednim zdaniu.,. Szczegółowe uregulowania przedmiotu zamówienia definiowane są w ofercie sporządzonej przez Dostawcę. Jeżeli Strony zawrą umowę w formie pisemnej lub dokumentowej, to postanowienia OWW stosuje się jedynie uzupełniająco, w zakresie nie uregulowanym w takiej umowie. W razie ewentualnych rozbieżności pomiędzy zapisami umowy a OWW wiążące są zapisy umowy.

  1. Oferta

a) Oferta złożona przez Dostawcę obowiązuje w terminie w niej oznaczonym. Po upływie powyższego terminu oferta wygasa. Jeżeli zaś Dostawca nie określi w danej ofercie terminu na złożenie odpowiedzi przez Odbiorcę, to oferta przestaje wiązać  z upływem czasu, w którym Dostawca mógł w zwykłym toku czynności otrzymać odpowiedź wysłaną przez Odbiorcę bez nieuzasadnionego opóźnienia (art. 66 §  2 k.c.). .

b) Ewentualne zmiany wprowadzone przez Odbiorcę we wcześniej uzgodnionej specyfikacji mogą zostać uznane za podstawę do modyfikacji ceny oferowanej przez Dostawcę. W takiej sytuacji Dostawca zastrzega sobie prawo do zmiany oferty.

c) W przypadku gdy Odbiorca składa zamówienie po raz pierwszy, zobowiązany jest do przekazania Dostawcy
następujących danych: NIP i REGON, a w przypadku spółek handlowych także numer KRS. Dostawca zweryfikuje
dane Odbiorcy na podstawie powszechnie dostępnych rejestrów: CEiDG lub KRS.

d) Wszystkie informacje techniczne dotyczące towarów wynikające z katalogów, prospektów i innych materiałów reklamowych przedstawianych przez Dostawcę są danymi orientacyjnymi i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 § 1 k.c. Parametry techniczne wskazane wprost w ofercie stanowią integralną część oferty.

e) Odbiorca jest zobowiązany znać parametry techniczne zamawianego towaru. Dostawca zobowiązany jest
dostarczyć towar zgodnie z zamówieniem i nie odpowiada za jego dalsze zastosowanie.

f) W przypadku indywidualnych wymogów pakowania, Odbiorca powinien przesłać instrukcję pakowania w treści
zapytania ofertowego, tak aby możliwe było wkalkulowanie sposobu pakowania do oferty. W przypadku przekazania wytycznych dotyczących pakowania po złożeniu zamówienia Dostawca zastrzega sobie prawo do modyfikacji oferty.

g) Ceny towarów i usług oferowanych przez Dostawcę podlegają zwiększeniu o należnypodatek VAT. Podstawą do zapłaty ceny jest faktura wystawiona Odbiorcy przez Dostawcę. Faktura może zostać przesłana pocztą
elektroniczną, na adres e-mail wskazany przez Odbiorcę.

h) Wszelkie rabaty, upusty, bonifikaty itp. udzielane przez Dostawcę wymagają indywidualnych ustaleń na piśmie.

2. Zamówienie, umowa realizacji zamówienia

a) Zawarcie umowy następuje na podstawie zamówienia złożonego przez Odbiorcę w formie pisemnej, dokumentowej bądź przesłanego za pośrednictwem poczty elektronicznej. Zamówienie złożone przez Odbiorcę uznaje się za oświadczenie woli o przyjęciu oferty Dostawcy. Umowa zostaje zawarta w momencie otrzymania przez Dostawcę zamówienia od Odbiorcy. Miejscem zawarcia umowy jest siedziba Dostawcy. Odbiorca bez dodatkowego oświadczenia, akceptuje OWW, a w szczególności wyraża zgodę na ich traktowanie jako integralnej części umowy.

b) W ramach OWW i na zasadach w nich określonych, Dostawca zobowiązuje się do sprzedaży lub dostawy na rzecz Odbiorcy usług lub towarów w uzgodnionym przez Strony zamówieniu, w terminie i po cenie w nim wskazanych, a Odbiorca do odbioru zamówionych towarów i zapłaty należnej ceny w terminie wynikającym z faktury.

c) Przyjęcie zamówienia do realizacji wymaga potwierdzenia przez Odbiorcę wszystkich wymaganych szczegółów
technicznych.

d) Zmiana lub rozwiązanie umowy wymaga każdorazowo pisemnej zgody Dostawcy. Odbiorca jest uprawniony do
odstąpienia od umowy wyłącznie w przypadkach przewidzianych w odpowiednich przepisach k.c. W
przypadkurozwiązania umowy Odbiorca zobowiązany jest do pokrycia wszystkich kosztów poniesionych przez
Dostawcę związanych z realizacją danego zamówienia.

e) W przypadku jakichkolwiek opóźnień Odbiorcy w płatności za towary lub usługi Dostawca będzie uprawniony
zarówno do wstrzymania realizacji danego zamówienia w całości bądź w części, jak i do odmowy realizacji kolejnych zamówień. Dostawca zastrzega sobie prawo do naliczenia Odbiorcy ustawowych odsetek za opóźnienie, zgodnie z obowiązującymi przepisami k.c.

3. Terminy realizacji umowy

a) Termin realizacji umowy będzie każdorazowo ustalony w ofercie złożonej przez Dostawcę i przyjętej przez Odbiorcę.

b) Odbiorca jest zobowiązany do złożenia Dostawcy koniecznej dokumentacji, informacji jak i wyjaśnienia wszelkich szczegółów zamówienia, w szczególności kwestii technicznych, udostępnienia rysunków, dostarczenia w razie potrzeby wzorca itd. Termin realizacji zamówienia może się wydłużyć o czas wymagany na weryfikację i zmiany w dokumentacji projektowej; w takiej sytuacji wydłużenie terminu nie będzie uznane za opóźnienie po stronie Dostawcy.

c) Odbiorca jest zobowiązany do odbioru towaru w ustalonym terminie.

d) Termin realizacji liczony jest od daty złożenia zamówienia wraz z pełną dokumentacją techniczną, a w przypadku przedpłaty lub przeterminowanych płatności, również od daty wpływu pieniędzy na konto.

e) Każdorazowa zmiana umowy skutkować może wydłużeniem terminu jej realizacji.

4. Aspekty techniczne, Wymagania jakościowe, Gwarancja

(I) Dokumentacja techniczna / Materiały

a.) O ile nie istnieją inne uzgodnienia, za techniczną dokumentację zamówienia uważa się ustalone rysunki, wzorce, opisy i inne dokumenty, przy czym dla surowców miarodajne są standardowe normy, oznaczenia i tolerancje DIN.

b.) Dostawca wykonując towary lub świadcząc usługi na rzecz Odbiorcy wg jego dokumentacji nie ponosi
odpowiedzialności za ewentualne błędy konstrukcyjne lub technologiczne wynikające z przekazanej dokumentacji lub dyspozycji wykonania towaru lub świadczenia usługi.

c.) Dopuszczalne są odchylenia w formacie i grubości materiałów stalowych według przyjętych norm:
PN-EN 10365 – dla dwuteowników i ceowników gorącowalcowanych
PN-EN 10056 – dla kątowników równoramiennych i nierównoramiennych gorącowalcowanych
PN-EN 10219 – dla kształtowników zamkniętych okrągłych, kwadratowych i prostokątnych ze stali konstrukcyjnych

d.)  Grubość i płaskość blach oraz ich stan powierzchni według norm EN 10163-2, EN10025-2, EN10029.

(II) Cięcie laserowe

a) Jeżeli nie oznaczono inaczej tolerancje wymiarów nietolerowanych według norm
PN-EN ISO 9013 – klasa 1 dla blach
EN ISO 2768 – m – dla kształtowników o grubości 0,8 mm- 3 mm,
EN ISO 2768 – c – dla kształtowników o grubości 4 mm i większej.

b) W przypadku zamówienia produktów w stanie surowym na elementach wykonanych z blach mogą wystąpić zarysowania powierzchni powstałe w procesie produkcji. Dostawca zastrzega możliwość powstania odcisków / zarysowań od rusztów lasera.

c) Usługa wycinania laserowego (chyba, że wskazano inaczej), nie zawiera usuwania zadziorów, nadpaleń, nagaru powstających przy technologii cięcia laserem w wyniku odbicia wiązki od rusztów.

d) Dostawca zastrzega możliwość powstania gradu oraz odprysków od rusztów laserowych na stronie „odwrotnej” detalu.

e) Dostawca gwarantuje wysoką jakość krawędzi cięcia po jednej stronie materiału. W przypadku blachy jest to strona wierzchnia arkusza, a w przypadku profilu jego strona zewnętrzna.

f) Krawędzie cięcia blach o grubości powyżej 6 mm posiadają widoczne ślady cięcia wynikające z procesu
technologicznego

g) W materiale w miejscu „wkłucia” wiązki tnącej powstaje ślad (odkształcenie materiału) wynikający z procesu technologicznego.

h) W przypadku wycinania dużych elementów może nastąpić odkształcenie materiału wynikające z jego nagrzania.

i) W przypadku braku wskazania umiejscowienia szwu profilu na dokumentacji produkcyjnej jest ono wybrane w sposób przypadkowy.

j) Dostawca zastrzega możliwość zmiany twardości materiału w miejscach oddziaływania temperatury powstałej  procesie cięcia.

k) W przypadku wykonywania usługi cięcia laserowego kształtowników na materiale Odbiorcy, Dostawca zastrzega sobie możliwość wycięcia otworów z tolerancją położenia wg. ISO EN 2768 – c (odchyłka wynikająca z braku prostoliniowości kształtownika).

l) Jeżeli nie ustalono inaczej tolerancja chropowatości powierzchni po cięciu wg. PN-EN ISO 9013:2017-04 (Tabela 5) zakres 2.

m) Jeżeli nie ustalono inaczej tolerancja prostopadłości lub nachylenia powierzchni po cięciu PN-EN ISO 9013:2017-04 (Tabela 4) zakres 3.

n) Dostawca zastrzega sobie możliwość deformacji detali wynikającej z działania naprężeń powstałych w skutek działania wysokiej temperatury.

(III) Gięcie materiałów

a) Dostawca zastrzega możliwość powstania odcisków / zarysowań od narzędzi prasy krawędziowej.

b) W przypadku otworów leżących blisko linii gięcia należy się liczyć z możliwą ich deformacji.

c) Jeżeli dokumentacja Odbiorcy nie stanowi inaczej promienie gięć są promieniami wynikowymi i nie mogą być powodem reklamacji.

d) Na powierzchniach materiału mogą powstać deformacje powierzchni wynikające z procesu gięcia.

e) Tolerancje wymiarów nietolerowanych według norm

EN ISO 2768 – m – dla blach o grubości 0,8 mm- 3 mm,

EN ISO 2768 – c – dla blach o grubości 4 mm i większej.

f) W przypadku wykonywania usługi na materiale powierzonym, Dostawca zastrzega wykonanie wyrobu w tolerancji wymiarów kątowych wg. EN ISO 2768 – c ( problemy wynikające z jakości materiału powierzonego lub sposobu rozmieszczenia detali na arkuszu ).

g) W przypadku wykonywania usług gięcia blach na materiale powierzonym, Dostawca zastrzega sobie możliwość powstania pęknięć materiału.

(IV) Prace ślusarskie

a) Jeśli nie ustalono inaczej tolerancja wymiarów nietolerowanych w oparciu o normę ISO 13920-B.

b) Jeśli nie zostało ustalone inaczej oferta nie obejmuje badań jakości spoin oraz badań kontroli szczelności.

c) Dostawca zastrzega że w produktach szlifowanych, wymiar grubości ścianki (blachy lub kształtownika) może znaleźć się poza normą.

(V) Wykończenie powierzchni

a) Dostawca nie odpowiada za wszelkie wady która spowodowane są wadą konstrukcyjną malowanych elementów, uszkodzeniami mechanicznymi, uwalnianiem się gazów z powłok ocynkowanych malowanych proszkowo, czynnikami chemicznymi wywołanymi niewłaściwą konserwacją lub jej brakiem lub kontaktem z czynnikami chemicznymi nie przewidzianymi w eksploatacji elementu działaniem nadmiernej temperatury na malowana powierzchnię lub agresywnego środowiska w trakcie użytkowania.

b) Badanie zgodności grubości powłoki dokonywane jest poprzez obliczenie średniej arytmetyczna dla całego elementu. Średnia arytmetyczna nie może być niższa niż ustalona w zamówieniu, przy czym dopuszcza się powłoki dla których pojedyncze odczyty grubości stanowią 80 % nominalnej grubości (np. dla grubości nominalnej 60 µm graniczną wartością zmierzoną jest 48 µm). Jeżeli nie ustalono inaczej przyjmuję się iż standardowa grubość powłoki lakieru proszkowego to 90±40µm.

c) Powłoki proszkowe nie są odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz są wrażliwe na działanie chemikaliów jak: rozpuszczalniki organiczne, stężone kwasy, zasady i związki ropopochodne.

d) Ślady po zawieszkach lakierniczych nie są uznawane za wady.

e) Wady powłoki, których powierzchnie nie przekraczają 5% całej powierzchni detalu nie podlegają reklamacji.

f) Utrata połysku następuje wprost proporcjonalnie do ekspozycji słonecznej, jednak nie może być większa niż 50% pierwotnej wartości, pomiar zgodny z ISO 2813. Elementy polakierowane, skierowane w różne strony świata mogą starzeć się nierównomiernie.

5. Materiały powierzone

a) W przypadku wykonywania usługi na materiale dostarczonym przez Odbiorcę, wytwórcą odpadu (złomu stalowego) jest Dostawca.

b) Wszelkie pozostałości (odpady, ścinki) materiału dostarczonego przez Odbiorcę przy wykonaniu zamówienia stają się własnością Dostawcy, chyba że Strony ustaliły inaczej.

c) Pozostałości materiału powierzonego będą magazynowane przez Dostawcę nie dłużej niż 1 miesiąc od daty wykonania zamówienia. Po upływie tego czasu Dostawca zastrzega prawo do zezłomowania ww. pozostałości.

d) Dostawca może odmówić́ wykonania usługi i odstąpić od umowy, jeżeli materiał przekazany przez Odbiorcę nie zachowuje standardów określonych w certyfikatach lub normatywach stwarzając tym samym zagrożenie zniszczenia narzędzia lub maszyny w trakcie realizacji procesu produkcyjnego. W razie odstąpienia od umowy z przyczyn opisanych powyżej Dostawca wystawi Odbiorcy fakturę korygującą, na podstawie której zwróci Odbiorcy cenę, pomniejszoną o wynagrodzenie Dostawcy za dotychczasowe prace.

e) Jeśli w wyniku wadliwości lub nieprzydatności dostarczonych części i materiałów Dostawca poniesie szkodę, Odbiorca zobowiązany jest wyrównać lub zaspokoić roszczenia odszkodowawcze Dostawcy.

6. Dostawy

a. Odbiór materiałów będących przedmiotem oferty odbywa się na podstawie wcześniejszej awizacji.

b. Nabywca jest zobowiązany do zweryfikowania zgodności dostawy towarów pod względem ilościowym w momencie jego odbioru. W przypadku niezgodności odbiorca jest zobowiązany niezwłocznie lecz nie później niż w następnym dniu roboczym powiadomić o tym fakcie dostawcę. 

c. Z chwilą wydania Odbiorcy towaru z magazynu wszelkie korzyści i ciężary związane z przedmiotem zamówienia, oraz niebezpieczeństwo przypadkowej jego utraty lub uszkodzenia przechodzą na Odbiorcę. Ta zasada dotyczy również sytuacji, gdy przewóz towarów następuje za pośrednictwem zewnętrznych przewoźników.

d. Odbiorca zobowiązany jest do odbioru Towaru niezwłocznie po powiadomieniu o jej dostępności w magazynach Dostawcy. W przypadku zaistnienia opóźnienia w odbiorze Odbiorca może zostać obciążony kosztami magazynowania, z zastrzeżeniem innych, przysługujących Dostawcy praw. Każda dostawa częściowa powinna stanowić odrębną transakcję i może być oddzielnie fakturowana przez Dostawcę.

e. Jeżeli Odbiorca nie odbierze towaru w 14 dniu po ustalonym terminie z przyczyn niezawinionych przez Dostawcę, Dostawca ma prawo do wystawienia faktury i żądania zapłaty ceny za towar i inne usługi tak, jakby wydanie towaru odbyło się zgodnie z zamówieniem

7. Zgodność z zamówieniem, reklamacje, zgłoszenia nieprawidłowości

a) Odpowiedzialność Dostawcy z tytułu rękojmi jest co do zasady wyłączona, za wyjątkiem poniższych zapisów OWW..

b) Reklamacje będą rozpatrywane tylko w przypadku towarów nieprzetworzonych. W przypadku towarów które zostały poddane dalszej obróbce reklamacje nie będą rozpatrywane.

c) Odbiorcy nie przysługuje uprawnienie do odstąpienia od zamówienia lub umowy w jakimkolwiek zakresie.

d) Odbiorcy nie przysługuje uprawnienie do wstrzymania płatności za zamówione towary lub usługi.

e) Dostawca nie ponosi odpowiedzialności za towar użyty w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem i właściwościami technicznymi, w którym powstały szkody w wyniku błędów wykonawczych i projektowych osób trzecich oraz w wyniku niezachowania zaleceń i instrukcji producenta.

f) W przypadku rezygnacji Odbiorcy z papieru lub folii, Dostawca nie ponosi odpowiedzialności za wady materiału, powstałe na skutek braku zabezpieczenia.

g) Dostawca nie ponosi odpowiedzialności za szkody spowodowane w czasie rozładunku towaru.

8. Inne postanowienia

a) Do momentu uiszczenia pełnej zapłaty za towar, łącznie z kosztami dodatkowymi, towar pozostaje własnością Dostawcy.

b) Dostawca nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie swoich zobowiązań́ wynikających z realizacji zamówień́, jeżeli jest to spowodowane wystąpieniem okoliczności siły wyższej, za którą Strony uznają̨ na przykład: klęski żywiołowe, pożary, powodzie, epidemie, pandemie, trzęsienia ziemi, blokady, strajki, działania wojenne, przerwy w dostawie mediów lub wszelkie inne okoliczności lub przyczyny niezależne od Dostawcy.

c) Ewentualne spory będą rozstrzygane przez sądy powszechne właściwe miejscowo dla Dostawcy.

d) OWW mają pierwszeństwo względem innych ogólnych warunków umów, regulaminów, wzorów stosowanych przez Odbiorców.

e) W sprawach nieuregulowanych w OWW stosuje się odpowiednie przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w tym k.c. oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.